keskiviikko 3. helmikuuta 2016

Upea Islanti - Geysirejä, kuumia lähteitä ja jääjärviä

Toukokuu 2014


"Olin ihastunut Islantiin jo ala-asteella, kun pidin tästä Pohjoismaihin kuuluvasta valtiosta esitelmän. Voiko tällainen paikka olla olemassa, se tuntui lähinnä sadulta... sitten Islanti unohtui mielestäni vuosiksi."





Yleistä - miksi Islantiin?


Islannin-ympäri -matkalle päädyimme, kun jollekin matkalle oli päästävä ja kysyin avomieheltäni; "Kreikkaan vai Islantiin?" Vastaus tuli kuin tykin suusta; "Islantiin!" Koitin vielä varmistella valintaa, sillä siellähän saattaa tuulla niin kovaa että vesi sataa vaakatasossa, ja sadetta viikon mittaiseen matkaan saattaa mahtua kokonaiset 7 päivää. Ainakin jos käy todella huono tuuri. Valinta pysyi. Niinpä lentojen, vuokra-auton sekä majoitusten varaaminen alkoi jo hyvissä ajoin, olinhan lukenut että majoitukset ovat suurella todennäköisyydellä täyteen varattuja jo kuukausia etukäteen.

Matka alkaa


Lensimme Icelandairilla ja kokemus oli alusta alkaen hyvä. Henkilökohtaisilla näytöillämme oli upea kuva sekä testi: "The most amazing thing about Iceland... ..is not the picturesque landscape of the 130 volcanos. It is the fact that Iceland, founded by Vikings, has no army, navy or air force." Teksti teki suuren vaikutuksen.

Emme vuokranneet autoa kentältä, vaan majatalosta Ace guesthousesta jossa aioimme viettää viimeisen yön Islannissa ennen kotiin lähtöä. Ace Guesthouse on muuten saanut Bookingissa pisteet 9,5 eli fantastinen! Heiltä tuli niin uskomattoman edullinen tarjous vuokra-autosta, ettei sitä voinut ohittaa. (Viikko 350€ kun kaikki lentokenttätoimistot olisivat perineet pitkälle yli 500€) Perille päästyämme meitä odotti ovella puhelin sekä lappu. Asiat hoituivat joutuisasti ja pääsimme matkaan. 




"Dear guest, please call me from this phone" 


Ajoimme ensimmäiseksi yöksi hotelliin - vain siksi kun alkuperäinen majoituksemme peruuntui majatalossa olleen lämmitysongelman vuoksi. Saimmekin samalla hinnalla Hótel Geysir:stä tämän paljon kalliimman huoneen johon sisältyi myös aamupala. Ja hotelli sijaitsi aivan Geysirin vieressä...



Koko alue oli sumuinen maasta puskevan kuuman höyryn ja veden takia.


Geysir - oikealta nimeltään Strokkur
 
Geysir on yleisnimitys kuumalle lähteelle, josta purkautuu säännöllisin väliajoin kuumaa vettä ja höyryä. Islannin tunnetuin Geysir on kuitenkin lopettanut toimintansa, ja virkaa toimittaa geysir nimeltä Strokkur. Se purkautuu säännöllisesti, n. 4-6 minuutin välein syöksyen vettä jopa 20 metrin korkeuteen.

Hotellimme ystävällinen vastaanottovirkailija pahoitteli huonoa säätä ja ehdotti meille sopivaa tekemistä; hän neuvoi miten löytäisimme kuumaan lähteen, siis sellaisen jossa voisi kylpeä. Eihän huono sää ja sade estä kylpemistä lämpimässä vedessä. Saimme reittiohjeet  ja  muutaman eksymisen jälkeen löysimme perille Hrunalaug -nimiselle kuumalle lähteelle.



Lähteellä oli vain peltinen koppi jossa vaatteet saattoi vaihtaa suojassa enimmältä tuulelta ja sateelta.


Tästä saa käsityksen millaisessa "kuopassa" sitä istuttiin.



Toisella vierailukerralla meitä suosi kaunis sää.

Vesi oli aivan kirkasta. Tämä on "päälähde",
 josta vesi virtaa pukukopin läpi ja siitä seuraavaan betonista
 valettuun altaaseen ja siitä edelleen ojaa pitkin pois.

 

Kuumalla lähteellä oli ensimmäisellä vierailukerralla vain yksi vanhempi pariskunta, ihmettelin että siellä ylipäätään oli ketään, koska tuuli ja sade oli melkoinen! Ehdimme hetken nauttia "rauhasta" ja ihanasta - juuri sopivan lämpöisestä vedestä - kun isompi porukka saapui lähteelle. Hetken päästä kuului kiljuntaa, ja tytöt juoksivat alasti kopilta lähteeseen. Päättelin että he olivat jonkin sortin naturisteja ja lähteessä alkoi olla tungosta.. Seurueeseen kuului myös miehiä ja heillä oli mukana vedenkestävä videokamera. Mielikuvituksemme lähti laukkaamaan, kokemus oli aika erikoinen! Lähdimmekin vähin äänin pukeutumaan ja takaisin kohti hotellia.

Vierailimme tällä kauniilla lähteellä vielä uudestaan, viimeisenä päivänä ennen kotiinlähtöä.


Matka jatkuu kohti Höfniä


Lähdimme kiertämään Islantia vastapäivään, etelärannikkoa pitkin. Useimmat lähtevät myötäpäivään, mutta tämä ei ollut mikään tietoinen valinta, jostain syystä vain suunnittelin reittimme kulkeman niin päin. Ilma oli edelleen epävakaista ja sadetta tuli kuuroina, onneksi sää selkeni päivän aikana ja sade loppui.  Päivän ensimmäinen nähtävyys oli Gullfoss joka tarkoittaa kultaista putousta. Tämä on yksi "kultaisen kierroksen" nähtävyyksistä. Putous sijaitsee joessa nimeltä Hvítá.  Se ei näyttänyt kovinkaan kummoiselta pilvisellä ja sateisella säällä, harmi. Onneksi näimme myös monia muita putouksia, mielestäni Seljalandsfoss oli paljon kauniimpi!




Gullfoss - putoukset olivat "ihan hienot" - varmasti ainakin kauniimmalla säällä.


Seljalandsfoss




Tie kulki välillä korkeammalla, ilmeisesti sulamisvedet huuhtoisivat
tien muuten mennessään.




Svinafellsjökull.


Jäätikölle ei ole menemistä ilman asianmukaisia varusteita.
Islanti todellakin on paikoitellen hengenvaarallinen!

Jökulsárlón - jääjärvi


Tämä Vatnajökull jäätikön kupeessa sijaitseva jääjärvi on yksi suosituimmista nähtävyyksistä. Paikka sijaitsee aivan 1 tien varressa, ja tänne pystyy tekemään vaikkapa päiväretken Reykjavikista. Järvi on Islannin syvin, syvyyttä on yli 200 metriä! Järvelle pääsee myös venekyydillä, mutta me tyydyimme ihailemaan tätä hyytävää paikkaa vain rannalta.



Jökulsárlón - jääjärvi. Täällä on kuvattu mm. James Bond elokuvaa.

Sulaneet jääkimpaleet lipuvat lopulta jokea pitkin mereen.

Höfn - pieni kalastajakylä


Höfn on pieni, alle 2000 asukkaan kalastajakylä maan kaakkoisosassa. Majoituimme Höfnissä Hafnarnes guesthousessa. Matkalla majapaikkaan sattui ikävä juttu, jokin lintu lensi kovassa vauhdissa auton tuulilasiin, ja melko varmasti menetti henkensä.. Onneksi lampaat pysyivät enimmäkseen pois tieltä ja mitään läheltä piti tilanteita ei sattunut.

Majatalon omistajat asuvat itse samassa talossa ja talon yläkerta toimii majoitustiloina. Omistajat olivat aivan ihania ihmisiä, ystävällisiä ja avuliaita! Guesthouse vaikutti ulkopuolelta hieman ränsistyneeltä, mutta sisältä se oli oikein kiva ja viihdyimme loistavasti. Hevoslaitumet ympäröivät majapaikkaa ja hevosia saattoi ihailla ulkona, sekä ikkunasta - ihania!

Näin jälkikäteen voisin mainita, että työpaikkani kautta meillä on kontakti Islantiin, ja tämä kontakti tuntee kyseisen majatalon pitäjän. Miten pieni maailma onkaan!




Lampaita tien penkereellä.

Upea paikka ihailla maisemia!

Horisontissa näkyy Vatnajökull.

Hevoset majatalon laitumilla.


Kävimme Höfnissä syömässä nakkikioskilla. Kuulemma suosituin ravintola Islannissa onkin juuri perinteinen snäkäri! Jälkikäteen meitä harmitti, koska tutkailimme majatalossa aikaisempien vierailijoiden kirjoituksia, ja moni oli kehunut Höfnissä olevan Islannin paras hummeriravintola Humarhofnin!

Autopulmia; Matkalla Höfniin autossa syttyi moottorin vikavalo - ei ole totta! Tätä ennen meillä oli ongelmia jo heti auton noudon jälkeen, auto halusi kovasti kammeta vasemmalle. Soitimme vuokraamoon, että voiko auton vaihtaa, vai mitä tehdään. Vaihto olisi onnistunut, mutta ongelma korjaantui kun kävimme huoltoasemalla lisäämässä renkaisiin ilmaa. Myös kova tuuli osaltaan vaikutti tähän, Islannissa kun ei ollut maastossa mitään sellaista josta tasaisen kovan tuulen olisi voinut havainnoida...

Moottorin vikavalon sytyttyä, soitin vuokraamoon uudelleen (nyt jo vähän hävetti!), mutta totesivat vain että samankaltaisia ongelmia ollut ennenkin ja kyseessä on vain joku anturi, ei hätää! Uskalsimme jatkaa ajoa normaalisti, mutta jännitin silti kokoajan että koska autoa hajoaa keskelle "ei mitään"! Voin jo tässä vaiheessa kuitenkin paljastaa että auto kesti onneksi koko matkan. Vikavalokin sammui kun M noudatti vanhaa sanontaa "kovaa ajoa" ja pahimmat karstat paloivat moottorista pois.


Höfnin bensa-asemalta. Huomaa hymiö :) Täällä oli pakko tankata,
seuraavasta asemasta ei ollut mitään tietoa!

Islannissa bensa maksoi muuten jokaisella asemalla saman verran, riippumatta aseman sijainnista. Bensan hinta oli aavistuksen edullisempi kuin Suomessa. Tankkausta vaille valmis, ja matka jatkui pohjoiseen. Kerron lisää seuraavassa kirjoituksessani!

Otan mielelläni vastaan kommentteja ja palautetta :)

- Suvi



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti