lauantai 5. maaliskuuta 2016

Norjan Lofootit - Vuoria, lunta, hiekkaa ja turkoosi meri

Lofootit - uskomattoman kaunista

Heinäkuu 2015

Meillä kävi tuuri, sää Lofooteilla oli mitä parhain. Jokaisen nurkan takaa avautui aina vain uskomattomampi maisema. Tämä on varmasti yksi kauneimmista paikoista joissa olen käynyt. Kuvat siis puhukoon puolestaan. Vietimme Lofooteilla vain kolme päivää ja kaksi yötä, mutta täällä olisi voinut viettää vaikka parikin viikkoa, varsinkin jos sää olisi ollut koko ajan yhtä upea!

Ajoimme Lofooteille Rovaniemeltä ja yövyimme yhden yön Ruotsin puolella Kiirunassa. Olin suunnitellut reitin ja varannut meille kaikki majoitukset valmiiksi. Tämä oli varmasti paras ratkaisu koska Lofootit ovat kesällä suosittu matkakohde ja majoitukset ovat täynnä, ainakin ne edullisemmat. Lofooteilla pääelinkeino on kalastus sekä matkailu. Tänne järjestetäänkin paljon erilaisia kalastusmatkoja, koska merestä nousee esimerkiksi turskaa melkeimpä niin paljon kuin jaksaa nostaa.

Majoituimme ensimmäisen yömme Loofoteilla Kabelvågissa "Vandrerhjem Lofotferie Kabelvåg" nimisessä hostellissa. Ajoimme siis hieman ohi Lofoottien "pääkaupungin" Svolværin, koska täältä löytyi vain kalliita majoituksia.  Pidämme edullisista hostelleista, koska niissä on aina käytössä jääkaappi ja keittiö, jossa voi valmistaa edullista ruokaa (Norjassa hinnat ravintoloissa ovat aivan käsittämättömän kalliit) Tämän hostellin erikoisuus oli siinä, että alakerrassa oli "kalatehdas". Miehet tulivat illalla kalasta ja perkasivat suuren määrän erilaisia ja mielettömän suuria kaloja! Haju oli sen mukainen! Sisälle kalanhaju ei onneksi tunkeutunut, vaan hostelli oli sisältä oikein kiva. Ainoa miinus oli ehkä turhan kapea sänky. Norjassa edullinen hostelli maksaa noin 60-90 euroa yö. Nämä kaikki ovat pääsääntöisesti oikein siistejä ja kivoja yöpaikkoja.

Kabelvågissa oli kesäisen aurinkoista ja ihmiset nauttivat olostaan terassilla.

Näkymä hostellista.

Aurinko painui vuorien taakse vasta klo 22 illalla.

Lokit päivystivät ruokaa.

Kävimme tutustumassa myös Svolværiin koska meille jäi Kabevågiin saapumisen jälkeen vielä hyvin aikaa, ja valoisaahan riittää! Svolvær on Lofooteilla ainut hieman suurempi keskus. Täältä löytyy kauppakeskus, ravintoloita, pizzeria ja täältä lähtee myös niin sanottuja "midnight sun" risteilyjä. Täällä sijaitsee myös suosittu kiipeilykohde, 150 metriä korkea kaksoishuippuinen Svolværgeita, jota sanotaan vuoheksi, kahden huipun takia. Tänne pystyy kiipeämään kokemattomampikin, mutta lopussa on kuitenkin 10 metrin tekninen kiipeämisosuus. Täällä voit hypätä huipulta toiselle! Emme todellakaan lähteneet tuonne edes yrittämään. Vaikka Lofooteilla ehdottomasti kannattaisi kiivetä edes jollekin kukkulalle maisemia ihastelemaan. Meillä ei tähän valitettavasti aika riittänyt, koska tavallisesti patikointiin saattaa mennä jopa kokonainen päivä. Norjassa kannattaa patikointireitit valita huolella ja huolehtia aina että joku tietää mihin olet menossa. Reitit saattavat olla yllättävän haastavia...

Kävimme myös läheisellä hiekkarannalla, koska sää oli aurinkoinen ja lämmin. Vesi oli aivan turkoosia ja houkutteli uimaan, mutta se oli enintään +15 asteista. Siitäkin huolimatta rannalla oli lapsia uimassa.

Rørvikstranda

Seuraavana aamuna jatkoimme matkaa kohti Lofoottien "päätä" Å:ta. Kävimme matkalla tutustumassa Viikinkimuseoon ja poikkesimme hieman reitiltä ja kävimme Unstadin rannalla, suositussa arktisessa surffauspaikassa. Tuuli oli tyyni, mutta rannalla oli silti surffareita.

Unstad

Moskenes on yksi Lofoottien kauneimmista paikoista. Terävähuippuiset vuoret kehystävät maisemaa.

Moskenes

Å:ta pidemmälle ei Loofoteilla pääse, vaan siellä on käännyttävä ympäri, tai mentävä lautalla Moskenesista Bodøon. Me lähdimme kuitenkin ajamaan samaa reittiä takaisin, jotta emme menettäisi ainuttakaan upeaa maisemaa.

Näkymä Å:sta etelään.

Ajoimme samaa reittiä takaisin Bogeniin ja viimeisen yömme majoitus Bogen hostellissa oli aivan ihana! Matkalla vatsa alkoi kurnia ja poikkesimme huoltoasemalla. Hampurilaisateria olisi maksanut 25 euroa! Niimpä kävimme kaupan kautta ja kokkasimme aterian jälleen itse, koska myös Bogenin majoituksessa meillä oli keittiö käytössämme.

"Monikerroksinen" huone oli ihastuttava!

Mitkä näkymät!

Tilasin Bogen hostellin mukavalta Thai -emännältä meille aamupalat seuraavaksi aamuksi. Ne tarjoiltiinkin juuri sovittuna aikana ja lämpimät munakkaat odottivat meitä aamiaispöydässä. Hyvän aamupalan jälkeen oli mukava lähetä kohti Senjan saarta ja Tromssaa!