tiistai 22. maaliskuuta 2016

Norja - Senjan saari

Kaunis Senja

Heinäkuu 2015

Pohjois-Norjassa on mielestäni jotain mystistä, kuten Lapissakin. Senjasta oli kirjoitettu että se on kuin Lofootit pienoiskoossa. Hain paikoista tietoa  etukäteen, ja Senja vaikutti juuri sellaiselta mystiseltä paikalta jonka halusin nähdä. Senja sijaitsee oikeastaan Lofoottien ja Tromssan välissä, joten lähdimme seuraavaksi kohti tätä upeata saarta. Senjalle olisi päässyt Lofooteilta myös lautalla välin Andenes - Gryllefjord seuraten kansallista turistitietä, johon on kartoitettu kaikki Norjan upeimmat maisemareitit.  Päätimme kuitenkin ajaa maateitse, Finnsnesistä pääsee Senjalle siltaa pitkin.

Norjassa on vuoristojen takia paljon tunneleita. Isommilla teillä tunnelitkin ovat isoja, avaria ja valaistuja, mutta pienillä teillä tunnelit ovat usein pimeitä, märkiä ja erittäin kapeita. Niitä ei myöskään välttämättä ole päällystetty. Katossa on ainoastaan verkot estämässä irtokiviä tippumasta ja vesi tihkuu tunnelin sisälle suoraan kalliosta. Senjan saarella oli kapeimmat tunnelit josta matkamme aikana ajoimme. Kun ajaa täysin pimeään ja pitkään tunneliin, ei näe ensin mitään. Skalandin tunnelissa näytti siltä että juna olisi tulossa vastaan. Kaukana näkyi valo joka vaikutti lähenevän ja lopulta tajusimme sen olevan iso kuorma-auto. Onneksi juuri kohdatessamme (ajoimme todella hiljaa koska tunnelin pohja oli erittäin epätasainen), oli tunneliin tehty levennys ja mahduimme juuri ja juuri ohittamaan toisemme. Näytti siltä että kuorma-auto hipoi tunnelin kattoa...

Pysähdyimme näköalatasanteella nimeltä Bergsbotn joka on yksi Senjan nähtävyyksistä. Näköalat Bergs-vuonoon olivat upeat ja 44 metriä pitkä näköalatasanne näyttää kurkottavan kuin tyhjän päälle...

Pysähdyimme myös nähtävyydellä nimeltä Tungeneset. Täältä näkee kuuluisat Okshornan huiput, jotka kurottelevat taivaisiin terävinä piikkeinä.

Ersfjordin rannassa pidimme pienen tauon ja söimme eväitä. Okshornan huiput näkyivät tännekin ja ranta oli kaunis. Täällä oli myös grilli jossa olisi voinut grillata makkaraa, harmi ettei sitä ollut mukana.

Ersfjord

Tuo keltainen on wc. Norjassa turistireittien varrella olevan vessat ovat usein
todella erikoisia "design vessoja". Ne ovat siistejä ja niitä ylläpidetään.

Jatkoimme matkaa useiden tunneleiden läpi kohti Botnhamnia josta meidän oli tarkoitus mennä lautalla Brensholmeniin, lähelle Tromssaa. Satamassa oli pieni kioski josta sai vohveleita, jäätelöä ja kahvia. Ne maistuivatkin, koska odotteluaikaa meillä oli parisen tuntia. Lautta  kulkee harvakseltaan ja se täytetään saapumisjärjestyksessä. Maksu kerätään vasta kyydissä. Lauttamatka maksoi kahdelta aikuiselta auton kanssa n. 35 euroa. Kaikki halukkaat eivät mahtuneet kyytiin, eli heille tuli useamman tunnin odotus ennen seuraavaa vuoroa. Hinnaston ja aikataulun näet täältä.

Perillä meitä odotti pitkä letka autoja, menossa toiseen suuntaan.

Brensholmenista ei ollut enää pitkä ajomatka Tromssaan, jossa viettäisimme seuraavan yön. Kerron Tromssasta lisää myöhemmin!

Jos kiinnostuit Senjasta, yövy siellä ainakin yksi yö ja patikoi jollekin vuorelle. Näkymät ovat upeat. Haluaisin lähteä tänne takaisin, teltan ja retkeilyvarusteiden kanssa.