keskiviikko 14. syyskuuta 2016

Venetsia ja kaunis Kroatian rannikko

Heinäkuu 2016

Venetsia ei paljon esittelyitä kaipaa. Halusimme nähdä tämän pikkuhiljaa mereen vajoavan kaupungin. Ajoimme Itävallasta Italiaan illalla ja jäimme Venetsian esikaupunkiin Mestreen yöksi koska täällä majoitukset ovat huomattavasti edullisempia. Aamulla ajoimme Venetsiaan mantereelta pitkää siltaa pitkin ja jätimme auton parkkihalliin kaupungin "suulle". Vuorokauden pysäköinti maksaa 26 euroa ja se on maksettava vaikka viipyisit vain muutaman tunnin. Iltapysäköinti klo 17 eteenpäin olisi ollut edullisempi, vain 15 euroa.

Teimme Venetsiassa parin tunnin kävelykierroksen. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja lämpötila kohosi +30 asteeseen. Lämmintä oli enemmän kuin riittävästi. Myös ihmisiä oli paljon ja vesibussit ja taksit ajoivat ahkerasti ja kyyditsivät rakkauden kaupunkia tutkivia turisteja. Aikamme kanaaleita ja rakennuksia ihailtuamme päätimme jatkaa matkaa Slovenian läpi kohti Kroatiaa.

Varasin matkalla meille Kroatian Crikvenicasta huoneiston 50 eurolla ja sinne päästyämme kummakin suut loksahtivat auki. Majoitus sijaitsi ylhäällä rinteessä ja huoneisto oli isompi kuin asunto kotona. Mukavuuksina ilmastointi, oma keittiö ja tilava terassi josta näkyi merelle. Katolla oli aurinkotuoleja vielä upeampi näköala. Vastaanotto oli niin lämmin kuin olla saattaa. Auton sai jättää huoneiston eteen ja meille kerrottiin paljon kaikkea, tosin Kroatiaksi niin emme oikein ymmärtäneet.. Näinä hetkinä kielimuuri tosiaan harmittaa, omistaja oli ihana n. 60-vuotias nainen. Olisimme halunneet jäädä huoneistoon toiseksikin yöksi, mutta seuraava yö oli jo valitettavasti varattu.

Koska paikka miellytti meitä, jäimme rannikolle toiseksikin päiväksi. Kävimme Krk:n saarella johon pääsee korkeaa siltaa pitkin. Kroatiassa on jonkin verran tiemaksuja ja tännekin oli n. 4 euron siltamaksu. Ajaminen ei kuitenkaan ole erityisen kallista ja polttoaine on edullisempaa kuin Suomessa.

Stara Baska

Seuraava yön vietimme myös rannikolta, paikassa nimeltä Senj. Tästä olisi seuraavana päivänä kätevä jatkaa matkaa kohti sisämaata ja Plitvicen turkooseja järviä. Huoneisto oli taas aivan huikea, upealla merinäköalalla varustettu ja maksoi vain 40 euroa yö. Saimme jälleen lämpimän vastaanoton ja meiltä varmisteltiin onhan huoneisto varmasti hyvä. Hintaan kuului lisäksi tervetuliaisjuoma, pullo valkoviiniä.

Pitkiä rappusia pitkin pääsi rannalle, joka ei tosin ollut mikään hiekkaranta, vaan osittain pikkukivirannasta ja valetusta betonilaiturista koostuva "rantabulevardi". Kokonaisuus oli kuitenkin miellyttävä. Kroatian rannikon yläosista ei muutenkaan juurikaan hiekkarantoja löydy, vaan rannat ovat pientä kiveä ja maasto on muutenkin kivikkoista.
Rannalla oli jonkin verran aktiviteetteja, pieni rantabaari ja mahdollisuus ajaa vesijeteillä.

Kroatiassa kortti käy suhteellisen hyvin kaikkialla, mutta monissa paikoissa käteistäkin tarvitaan. Käteisen nosto on suositeltavaa. Esimerkiksi vesijetti-ajelu piti maksaa käteisellä, samaten osa tietulleista, koska virkailijat eivät osaa käyttää credit/debit korttia. Kroatiasta Unkaria kohti ajaessa viimeisessä tietullissa kävi juuri niin, ettei meillä ollut enää valuuttaa eikä virkailija osannut käyttää korttia. Hän raivosi hetken toimimattomasta kortista ja sitten päädyimme maksamaan tullin euroilla.

Kokemus Kroatiasta oli erittäin positiivinen, ja mikäli haluamme joskus lähteä vaikkapa rantalomalle, on Kroatia ehdottomasti ykkösvaihtoehtona.