keskiviikko 17. elokuuta 2016

Itävalta - Schafbergspitze - hotelli jyrkänteen reunalla

Heinäkuu 2016

Aamu valkeni Itävallassa harmaana. Olimme yötä kivassa majatalossa nimeltä Gasthof Weinbauer, pienessä Hofkirchen im Traunkreis -kylässä. Tänään ei ollut tiedossa pitkää ajomatkaa, vain noin parisataa kilometriä seuraavaan paikkaan, Schafberg -vuoren juurelle. Sain idean tästä vuorihotellista työkaveriltani joka näytti minulle siitä lehdessä olleen jutun. Innostuin paikasta ja varasin meille huoneen heti, koska arvasin että paikka on niin suosittu että varaus on syytä tehdä ajoissa.

Olin seurannut säätä pari päivää ja se näytti koko ajan todella epävakaiselta kuten melkein kaikkialla Euroopassa. Tämä harmitti, mutta totesin ettei säälle voi mitään, joten turha pilata fiilistä! Matkalla satoikin aivan kaatamalla, radiota oli turha yrittää kuunnella koska sateen ropinan ääni peitti kaiken muun alleen.

Olimme puolen päivän jälkeen perillä St. Wolfgang im Salzkammergutissa. Sade hellitti  ja pääsimme näkemään hieman myös ympärillemme. Etsimme ensimmäiseksi Schafbergbahn juna-aseman ja kävin maksamassa varauksemme. Olin varannut meille kombi liput, joihin sisältyi junamatkat edestakaisin vuorelle, majoitus sekä aamupala Schafbergspitze -hotellissa. Hintaa tälle kokonaisuudelle kertyi 157 euroa. Pysäköinti lähellä juna-asemaa maksoi 3 euroa.

Kylässä oli meneillään jonkinlaiset festarit. Kävimme seuraamassa hupaisaa festarimeininkiä sekä syömässä ennen junan lähtöä. Kyytiin oli tulossa paljon muitakin, ja menimmekin lähtöportille ensimmäisenä jotta saisimme hyvät paikat.

Täyteen pakattu juna lähti liikkeelle ja aloitti hitaan matkansa huipulle. Alla lyhyt video siitä, miten jyrkillä rinteillä junarata kulkee.

Mukana oli suuri seurue kiinalaisia turisteja sekä miesporukka Arabiemiraateista. He olivat tulossa huipulle katsomaan sieltä avautuvaa upeaa panoraamanäkymää. Tunnelma oli ahdas eikä matka ylös ollut mitenkään miellyttävä. Valitettavasti kaikkia odotti ylhäällä pettymys, huippu oli pilven sisässä ja näkyvyyttä oli vain muutaman metrin.

Jyrkänteen reuna josta on pudotus tuntemattomaan.

Schafbergspitzen juna-asemalta on lyhyt mutta jyrkkä kävelymatka hotellille. Jouduin kysymään junan henkilökunnalta neuvoa mihin suuntaan meidän tulisi lähteä kävelemään, koska kaikki oli sumun peitossa. Löysimme hotellin joka ilmestyi kuin tyhjästä eteemme. Tunnelma oli aavemainen  ja näytti siltä kuin hotellin ikkunoissa olisi jonkinlaiset kalvot estämässä näkyvyyden ulos.

Kävely ylös hotellille.

Hotelli oli sisältä kivan kodikas.

Raput majoitustiloihin.

Saimme avaimen huoneeseemme ja lepäilimme siellä hetken katsellen sumuista maisemaa. Sitten alkoi odotus, muuttuko sää, näemmekö niitä kauniita maisemia ollenkaan mitä tänne tulimme katsomaan? Mitään muutosta säässä ei tapahtunut ja päätimme mennä ravintolaan nauttimaan oluet. Nettikin toimi tuskaisen hitaasti.. Huonosta säästä huolimatta lähdimme katsomaan ulos hotellin ympäristöä. Hotelli on aivan jyrkänteen reunalla, ja se näytti aavemaiselta sumun keskellä. Välillä pilviin ilmestyi pieniä aukkoja joista pystyimme näkemään alas laaksoon. Korkeanpaikankammo meinasi iskeä..

Mikään kiikari ei auttanut näkemään sumun lävitse.

Palasimme sisälle ja olin jo oikeastaan menettänyt toivoni maisemien suhteen.

Valmistautuessani nukkumaanmenoon satuin vilkaisemaan ikkunasta vielä kerran. Pilviverho oli hälvenemässä! En ole varmaan koskaan pukenut päälleni niin nopeasti ja napannut kameraa mukaani.

Näkymät olivat uskomattomat... kuvat puhukoon puolestaan.

Fiilis oli mahtava, auringonlasku oli upea ja samaan aikaan olin onnellinen siitä etten lähtenyt seikkailemaan vuorelle sumussa. Osassa jyrkännettä on aita, mutta osassa ei ole. Jyrkänteen reunalla oli muistomerkki; joku oli varomattomuuttaan pudonnut. Tämä teki pahaa eikä aivan reunalle uskaltanutkaan mennä.

Seuraava aamu valkeni jälleen sumuisena. Emme jääneet odottelemaan sitä olisiko sumu hälvennyt, vaan lähdimme maittavan aamupalan jälkeen ensimmäisellä junalla takaisin alas. Sumu ei ollutkaan enää niin paha ja pienen laskeutumisen jälkeen paistoikin jo aurinko.

Vuorelle on mahdollista myös patikoida, tai tulla esimerkiksi junalla ylös ja patikoida alas.

Tämä menee niiden paikkojen listalle, johon haluan uudelleen! Majoituksen voi varata täältä http://schafberg.net/